Råleninistiskt svammel om sexköp



http://www.dt.se/opinion/kronikor_debatt/article697952.ece


Mer om prostitution


Som jag tidigare nämnt har jag svårt att förstå varför sex skulle bli mer eller mindre farligt för att sedelbunten på nattduksbordet byter ägare. Sexköpslagens förespråkare lutar sig i regel antingen mot resonemanget att sex generellt är skadligt (framförallt för njutnings skull) eller att pengatransaktioner helt enkelt är farliga. Gårdagens krönikör i Falukuriren, Lisa Björklund, använder sig av sistnämnda resonemanget.

Lisa Björklund beskriver hur den som tar emot pengar alltid är i ett underläge och bör skyddas. Det är ju inget annat än marxistiskt svammel. Om pengatransaktioner är farliga bör vi ju förbjuda alla köp. Köp av TV-apparater är säkert farligt - försäljaren får ju pengar! Och tänk hur synd det är om alla bankdirektörer - de får ju jättemycket pengar! Med samma helt skruvade resonemang är det synd om de stora utnyttjade elbolagen som tvingas ta ut ockerpriser av de utsugande och onda elkonsumenterna.

I min världsbild är det snarare den som tar emot pengar som är i överläge och den som betalar som är i underläge. Det är knappast synd om sportbilsförsäljaren för att han får för mycket betalt och köparen är knappast ond för att han "tvingar" försäljaren sälja bilar till ett så högt pris. I min värld lever försäljare på konsumenter. Lisa Björklund menar tydligen att konsumenter livnär sig på försäljare.




För övrigt tycker jag att det är tragiskt att det inte finns någon högertidning i Dalarna. Jag saknar Kalmar. Där fnns en vänstertidning (Östran) och en högertidning (Barometern). I det här konstiga länet kan man välja mellan Dalademokraten med Göran Greider, som vill återinföra slaveriet för att komma till bukt med offentlig sektors problem, och Falukuriren, där randomskribenter pratar om höjd skatt och domedag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0