SVT Debatt 111022


Undertecknad på SVT Debatt 111022
I den av SVT författade ingressen har mina titlar uppgraderats något..
http://debatt.svt.se/2011/10/22/bensinskatten-ar-orattvis-och-maste-sankas/

"Det finns flera grundläggande problem med bensinskatten. Konstruktionen drabbar hårdast de som har små marginaler och behöver bilen, samtidigt som förmögna storstadsbor fortfarande har råd att fritidsköra. Dessutom gör skatten att företag och privatpersoner får det svårare att spara ihop till nyare och renare teknik. Bensinskatten dämpar ekonomin och det var knappast någon skatt på hästar som drev på utvecklingen av motorer. Denna orättvisa och ologiska skatt måste rimligen sänkas.


I en stor del av landet finns inte tillgång till kollektivtrafik. För väldigt många förekommer det inte i realiteten ett alternativ till den av fossilt bränsle drivna bilen och drivmedelsskatten utgör en straffskatt för vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet. Att nya miljöbilar görs marginellt billigare genom miljöbilspremier har föga betydelse för den som exempelvis av någon anledning inte kan ta ett lån för att köpa en ny bil. Att fantasifulla nya uppfinningar görs och att spännande alternativ på sikt säkerligen kan finnas tillgängligt på marknaden är inte till någon tröst för den som idag behöver ta sig till jobbet och lämna barn på dagis. Mycket av dagens miljöpolitik präglas av ett extremt elitistiskt ovanifrån-perspektiv som gör den lilla människan ansvarig för samhällets strukturer och teknisk utveckling.


En av de grundläggande frågor som bensinskatteförespråkare saknar svar på är hur någon ska få det lättare att spara ihop till en nyare och renare bil när dennes befintliga bils drift görs dyrare. Rimligen borde hushållen tvärt om bli betydligt mindre benägna att investera i nytt fordon ju mindre ekonomiska marginaler de har. Det är knappast så att fattiga människor är överrepresenterade hos nybilhandlaren. Därför bör en minskning av bensinskatten ske.

Den som har störst ekonomiska möjligheter att byta upp sig till en renare bil är också den som har lägst incitament för att göra så. Har du råd att köpa en elbil har du med största sannolikhet också råd med bensinen. Bensinskatten är lika hög för alla, vilket innebär att miljonären obehindrat fortfarande har råd att leka med bensinslukande vrålåk, samtidigt som den ensamstående modern får det allt svårare att få pengarna att räcka till. Denna orättvisa skatt av regressiv karaktär drabbar värst den som har det allra sämst ställt. Därmed bör den också sänkas.


De som verkligen behöver bilen drabbas hårdast. Tillfredsställande kollektivtrafik finns i princip enbart inom tätorter och i större städer. Det är även i huvudsak där som det förekommer utbud av alternativa bränslen. I städer är avstånden oftast kortare samtidigt som inkomsterna dessutom vanligen är högre. Man är alltså betydligt mindre känslig för kostnadsökningar på fossila bränslen där alternativen finns. I glesbygd är avstånd tvärt om längre och inkomster lägre. Framförallt lyser kollektivtrafiken där med sin frånvaro. Den orimliga bensinskatten har minst påverkan på storstadsbor som faktiskt kan ta bussen. Den borde alltså sänkas.


Bensinskatten dämpar ekonomin och hämmar utvecklingen. Ju mer pengar hushållen tvingas lägga på transport, ju mindre pengar kan de lägga på övrig konsumtion. Det går då sämre för företagen som kan anställa färre. Bensinskatten riskerar alltså att kosta mer skattepengar i form av uteblivna skatteintäkter än vad den faktiskt drar in. Bensinskatten är heller inte öronmärkt till några innovationsprojekt. Till följd av den avkylda ekonomin finns det mindre pengar till investeringar och utveckling och omställningen tar längre tid.


Utveckling till ny teknik har knappast någonsin historiskt påskyndats genom skatter och förtidsutfasning av befintlig teknik. Utvecklandet av effektivare, bättre och billigare produkter tycks alltid ske – utan statlig intervention. Edison hade knappast haft bättre förutsättningar att i sitt mörker uppfinna glödlampan om man först hade fasat ut stearinljusen. Det var heller knappast så att uppkomsten av bilar skulle bero på någon hög droskskatt. Hade det ens varit möjligt att bygga första kärnkraftverket utan energi från kol? Är det någonsin möjligt att producera morgondagens teknik utan dagens teknik? Denna symboliska och kontraproduktiva avlatsliknande drivmedelsskatt måste sänkas.


Bensinskatten förhindrar utveckling genom att kostnader för befintligt transportmedel ökar och det blir svårare att spara ihop till en nyare och renare bil. Skatten på drivmedel drabbar värst de som har sämst ekonomi och som är i störst behov av bensinbilen. Denna hårt betungande och symboliska skatt som åläggs vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet bör sänkas.


Sebastian Hallberg, juridikstudent, tidigare ordförande MUF Siljan"

Det finns flera grundläggande problem med bensinskatten. Konstruktionen drabbar hårdast de som har små marginaler och behöver bilen, samtidigt som förmögna storstadsbor fortfarande har råd att fritidsköra. Dessutom gör skatten att företag och privatpersoner får det svårare att spara ihop till nyare och renare teknik. Bensinskatten dämpar ekonomin och det var knappast någon skatt på hästar som drev på utvecklingen av motorer. Denna orättvisa och ologiska skatt måste rimligen sänkas.

I en stor del av landet finns inte tillgång till kollektivtrafik. För väldigt många förekommer det inte i realiteten ett alternativ till den av fossilt bränsle drivna bilen och drivmedelsskatten utgör en straffskatt för vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet. Att nya miljöbilar görs marginellt billigare genom miljöbilspremier har föga betydelse för den som exempelvis av någon anledning inte kan ta ett lån för att köpa en ny bil. Att fantasifulla nya uppfinningar görs och att spännande alternativ på sikt säkerligen kan finnas tillgängligt på marknaden är inte till någon tröst för den som idag behöver ta sig till jobbet och lämna barn på dagis. Mycket av dagens miljöpolitik präglas av ett extremt elitistiskt ovanifrån-perspektiv som gör den lilla människan ansvarig för samhällets strukturer och teknisk utveckling.

En av de grundläggande frågor som bensinskatteförespråkare saknar svar på är hur någon ska få det lättare att spara ihop till en nyare och renare bil när dennes befintliga bils drift görs dyrare. Rimligen borde hushållen tvärt om bli betydligt mindre benägna att investera i nytt fordon ju mindre ekonomiska marginaler de har. Det är knappast så att fattiga människor är överrepresenterade hos nybilhandlaren. Därför bör en minskning av bensinskatten ske.

Den som har störst ekonomiska möjligheter att byta upp sig till en renare bil är också den som har lägst incitament för att göra så. Har du råd att köpa en elbil har du med största sannolikhet också råd med bensinen. Bensinskatten är lika hög för alla, vilket innebär att miljonären obehindrat fortfarande har råd att leka med bensinslukande vrålåk, samtidigt som den ensamstående modern får det allt svårare att få pengarna att räcka till. Denna orättvisa skatt av regressiv karaktär drabbar värst den som har det allra sämst ställt. Därmed bör den också sänkas.

De som verkligen behöver bilen drabbas hårdast. Tillfredsställande kollektivtrafik finns i princip enbart inom tätorter och i större städer. Det är även i huvudsak där som det förekommer utbud av alternativa bränslen. I städer är avstånden oftast kortare samtidigt som inkomsterna dessutom vanligen är högre. Man är alltså betydligt mindre känslig för kostnadsökningar på fossila bränslen där alternativen finns. I glesbygd är avstånd tvärt om längre och inkomster lägre. Framförallt lyser kollektivtrafiken där med sin frånvaro. Den orimliga bensinskatten har minst påverkan på storstadsbor som faktiskt kan ta bussen. Den borde alltså sänkas.

Bensinskatten dämpar ekonomin och hämmar utvecklingen. Ju mer pengar hushållen tvingas lägga på transport, ju mindre pengar kan de lägga på övrig konsumtion. Det går då sämre för företagen som kan anställa färre. Bensinskatten riskerar alltså att kosta mer skattepengar i form av uteblivna skatteintäkter än vad den faktiskt drar in. Bensinskatten är heller inte öronmärkt till några innovationsprojekt. Till följd av den avkylda ekonomin finns det mindre pengar till investeringar och utveckling och omställningen tar längre tid.

Utveckling till ny teknik har knappast någonsin historiskt påskyndats genom skatter och förtidsutfasning av befintlig teknik. Utvecklandet av effektivare, bättre och billigare produkter tycks alltid ske – utan statlig intervention. Edison hade knappast haft bättre förutsättningar att i sitt mörker uppfinna glödlampan om man först hade fasat ut stearinljusen. Det var heller knappast så att uppkomsten av bilar skulle bero på någon hög droskskatt. Hade det ens varit möjligt att bygga första kärnkraftverket utan energi från kol? Är det någonsin möjligt att producera morgondagens teknik utan dagens teknik? Denna symboliska och kontraproduktiva avlatsliknande drivmedelsskatt måste sänkas.

Bensinskatten förhindrar utveckling genom att kostnader för befintligt transportmedel ökar och det blir svårare att spara ihop till en nyare och renare bil. Skatten på drivmedel drabbar värst de som har sämst ekonomi och som är i störst behov av bensinbilen. Denna hårt betungande och symboliska skatt som åläggs vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet bör sänkas.

Sebastian Hallberg, juridikstudent, tidigare ordförande MUF Siljan

Skriv ny kommentar

Du måste vara inloggad för att kommentera.

Visar 20 av totalt 43 kommentarer.

Sortera på Prenumerera via mejl Prenumerera via RSS
Realtidsuppdatering är pausad. (Återuppta)
  • Birgitta Andersson 1 dag sedan
    Jo tack, gärna lägre skatt och billigare att köra sin bil här ute på landsbygden.
    Buss går sällan och tunga varor att forsla hem på buss då man är handikappad och orken inte finns, är inte heller det lättaste.
    Varför ska man inte ens ha råd att åka till affären med sin bil, har jag inte rätt till ett vettigt liv, så även jag kan komma till sjukgymnasten när jag behöver det eller till affären, apoteket osv.???
    Vem orkar sitta i många timmar och vänta på bussen ochkylan, regnet eller snön tränger sig på?
  • Doc_Mabbe 1 dag sedan
    Det är mycket som är orättvist här i livet - men får jag då fråga - blir det rättvisare om jag röstar på Moderaterna?

    - Jag tror inte det...
  • Nice. Ännu en Moderat som testar vattnet inför valet. Vad funkar för folket? Ja detta funkar nog.
  • För det första så finns det väl ingen logik i att ta ut moms på energiskatten. Det skulle väl vara betydligt ärligare att höja energiskatten, än att lägga skatt på skatten. Mervärdeskatt på energiskatten i 50 års tid utan någon kunnat förklara varför. Blääääää!
    Sedan är det ju intressant att höra något hur man ser på framtidens energi nu när man konstaterat att olja, gas och kol kommer att ta slut långt tidigare än man trott.
    1-2 bilars livslängd verkar ju troligt, mycket beroende hur vi hanterar situationen. Men ett är ju säkert och det är att det blir betydligt dyrare med dessa energislagen i framtiden. Och en idé är väl att redan nu bygga småbilar som går att konvertera till etanol, gas och vätgas. Och så måste vi säkert åka betydligt mer kollektivt i framtiden.
    Men hur rimmar detta med att sänka bränslepriset? Det innebär ju att dessa energislag vi använder nu kommer att ta slut ännu snabbare. Mycket i dag pekar väl på att det tar slut inom 20-50 år. Och så hör man att de tänker fördubbla utvinningen i Irak nu. Och man ser att det ska vara stora vräkiga bilar i Kina. Och att USA ska dra ner på sin konsumtion, är väl ingen som tror på.
    Bönderna kan väl köra på rapsdiesel, men det minskar ju på maten. Och hur ska vi kunna driva flygplanen? Ska det bli vätgas är det väl hög tid att börja bygga sådana.
    Men det är klart får företagen som styr världsordningen nu bestämma, blundar man väl och kör rakt in i väggen. För det lär väl svida i själen när man får elda med sedlar för att få energi det sista.
  • Du det är ingen risk att oljan tar slut inom överskådlig tid. Det finns gott om olja och gas. Tyskland har fått en gasledning från Ryssland som kommer att ersätta flera kolkraftverk och även kärnkraftverk inom en snar framtid. Synd att vi inte fick en ledning till Sverige också.
    Det var ett sjujäkla ståhej om den ledningen, men nu är det tyst när man vet vad den kommer att ersätta. Brunkolen som fördärvade det nordtyska landskapet.
    Oljekatastrofen i Mexcikanska Gulfen är ett bra exempel på oljetillgångarna. Där sprutade olja upp av självtryck utan att pumpar behövedes för att ta ett exemel. Där betalade BP för skadorna utan att blinka.
    Tillgången på energi finns inom oöverskådlig tid och att Sverige inte bygger ut vattenkraften är ett jäkla stort frågetecken.
  • Hade man lagt lite av det kapital vi satsat på kärnkraften på att modernisera och effektivisera nu7varande vattenkraft, skulle mycket varit vunnet.
  • Kärnkraften måste vi ha också även om vi bygger ut vattenkraften. Bygger vi ut vattenkraften kan vi exportera el utan att, som nu, behöva importera.
  • "nu när man konstaterat att olja, gas och kol kommer att ta slut långt tidigare än man trott."

    ingen kan konstatera något i den här frågan eftersom ingen vet. Rent logiskt skulle det dock vara att anta att det finns mängder av oupptäckt, outnyttjad gas och olja för hundratals år framåt. Hade du frågat folk på 70-talet man utgått från den tidens kända fyndigheter och dragit slutsatsen att oljan borde vara slut ungefär nu. Dessutom kan man ju framställa bensin av kol och det har vi massor av.

    http://oilprice.com/Energy/Ene...

    http://www.prisonplanet.com/ar...
  • Det finns olja inom oöverskådlig tid. Inget att oror sig för.
  • Man vet ju vår förbrukning nu, och man har ganska bra uppfattningar om vilka resurserna är. De som kan sådant här går inte ut med sådana här uppgifter för skoj skull.
    Varför satsar man så kollosala pengar på lobbyverksamhet för att tysta ner oron för att både miljöförändringarna och andra förändringar som är negativa för de som har kapitalmakten.
    Ja, vi vet ju inte förrän vi har facit i hand. Men jag föredrar att tro på experterna i stället för önsketänkanden.
  • Glädjande att M stödjer SD politik och vill sänka bensinskatten som stryper landets ekonomi. #svpol
  • Jag har en kompis. Han har någon liten dieselbil. Drar under 0.5 liter milen. Han köper fuffens diesel. Typ 6 kr litern.

    Finn smugglad eller stulen??? Men billigt blir det. Under 3 kr milen.
    Hmm. Vad kostar min 24 år gamla Volvo per mil i bensin?

    Ska man börja fuffla och sälja pärlan? Moral kontra pengar.
    ( Jag är en fattig man som betalar underhåll )

    Tja, kommer man undan med 140 000 i bedrägeri för bostaden så.

    En undran. Är det inte skillnad på att vara rik o fuffla eller fattig o fuffla? Jag kan inte bjuda min unge på ett skit knappt. Snyft.
  • De som fifflar och bluffar klarar sig alltid bättre än de ärliga som följer regler.
  • Ja se hur bra det går för dem nu, i Grekland, ingen betalar skatt, och så ger de jobben till sina släktingar och vänner.

    Det går bra tills de åker fast, eller tills systemet kollapsar, så är det.
  • Vi lantisar .. måste ransonera vår tandläkar/vård ( icke akuta) besök. Att försöka få dem på samma dag som man storhandlar. Bio 15 mil längre bort eftersom det inte finns varken buss el bio i närheten osv. Nu har jag tröttnat kommer snart att tränga in mig någon stad som har billig lokaltrafik. Vill inte tvingas betala bil/vägskatte bensin moms/skatt på redan skattade pengar!
    Vad bryr jag mig om att när horder frånlandsbygden tömms och byar läggs ner el. säljs som sommarhem alternativit blir stora flyktinganläggningar. Då kan olika byar bli olika "länder"?. Affärer läggs ner osv om inte STATEN betalar.Vad bryr jag mig om att lägenheternas priser kommer att åka med 100% eftersom efterfrågan blir dubbel.
    På sikt kommer kommunalhusen att stänga ( finns inga jobb. inga skattebetalare bara ett litet lokalmigra) så då blir ett STORT antal kommunalfolk arbetslösa. Skolorna kommer att stängas så de blir proppfulla i städerna/lärarna måste flytta även de och även DE måste bo osv! Åldringsvården likadant. De får bygga" Värmland/Hälsingland osv stadsdelar.
    UTOPI ? Varför det, vi kommer att tvingas dithän..om detta fortgår.
    Fördelen är att politikerna/media har oss under kontroll lättare.
    Vad vi ALLA SKALL TRIVAS med varandra..

    Överdriver jag.........joorå. Men det KAN bli så innan något annat drivmedel kommer.
    Som för allas vårt bästa borde komma snabbt. Dessutom skulle "oljemogulerna" mista sin indirekta politiska makt över stater/länder .

    Al Hamdiliullaaaaaa.

    Nu skall jag åka 8 mil för att köpa mjölk, å handla om man ser på literpriset på bensin 15krX8 =120 kr plus slitage av bilen blir det en avvla DYR mjölk som jag skall lägga PÅ matpriset VARJE gång!
  • Det där med slitaget på bilen är väl inte så dyrt som många vill ha det till. För en bil som används mår mycket bättre än den som står still.
    Och tänk att se hus och folk överallt, i8stället för den vackra naturen. Det är mycket bättre att flytta arbetstillfällena dit det finns arbetskraft.
    Vi får väl se hur det går med bilismen i framtiden. Men det är väl så att vi får ta en sak i sänder.
    Jag fick för mig att byta till en liten bränslesnål bil. Men det var inte så lätt som jag trodde, för jag vill ju ha en säker bil med alternativa bränsleslag så där föll dieselbilarna. Sedan kan man ju konvertera bensinmotorer till etanol och gas. Men då kommer ju ny teknik in i bilden i form av effektivare motorer och start och stopp teknik. Nu har jag börjat kolla på vätgas, men då får man väl bli muslim först, innan man flyger i luften.
    Men kör man mycket kan det väl löna sig att konvertera till gas om man bor där det finns gas. Och det kan nog vara värre än att köpa mjölk där du bor.
  • Du har ÅXÅ rätt.. men bor man på landet då BOR man på landet :) annars heter det BY... inga kommunala vägar skogsbolegens. Bilverkstad 15 mil. osv..Vägskatt/bilförsäkring..osv....... BLIR dyr mjölk

    För resten såg ett lodjur i går vid veboa :) å rävens ungar e vuxna nu....tre av dem överlevde..... Å nu kan man inte gå ut i skogen . Älgjakt pågår..
  • Inget går upp mot naturen, där varje minut är en upplevelse.
    Men vist skulle det gå att göra all skatt rättvisare, och speciellt de som behöver bilen för sitt uppehälle. Här nöjesåker allt för många. Tänk bara de som bor i tätorten därför där finns allt säger de. Så tar man bilen till träningslokalen. Vad är det när man kan ha en vedkubb strax utanför dörren och skaffa både motion och värme på en gång.
    Förresten har du inte funderat på gengas? På ett litet last ved får du ju hem mjölken utan att betala energiskatt. Och i uppförsbackarna hinner du säkert att få fler naturupplevelser.
  • Nä Tolle... gengas=ved=klyva=hugga ned i vintertid= 2 meter snö = kvista=skotta snö=släpa hem. ... osv.

    Flytta=öppna dörren= GÅ och handla= låter mer lockande .........Gå på skanssen å kolla vargar.
    Se upp nu kommer vi snart alla= bostadspriserna fördubblade=trångt=.......
  • Flyttar du till stan, får vi väl hoppas det är någon stadsbo som finner ditt hus. Och sedan kan du sitta och gnälla på hur dåligt de skottar snön, och hur svårt det är att hitta p-plats. Och grannen som klagar på hur mycket oväsen din dator för.
    Förresten så behöver du inte alls flytta till staden, när du har så många härliga lägen i Sy6dsverige. Där finns ju fin natur och lite närmre till olika ställen.
Visa fler kommentarer …

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt


Politikerbloggen 111022




Undertecknad i Politikerbloggen 111022
http://politikerbloggen.nyheterna.se/2011/10/22/47319/


"Bensinskattens paradoxer


Det finns flera grundläggande problem med bensinskatten. Konstruktionen drabbar hårdast de som har små marginaler och behöver bilen, samtidigt som förmögna storstadsbor fortfarande har råd att fritidsköra. Dessutom gör skatten att företag och privatpersoner får det svårare att spara ihop till nyare och renare teknik. Bensinskatten dämpar ekonomin och det var knappast någon skatt på hästar som drev på utvecklingen av motorer. Denna orättvisa och ologiska skatt måste rimligen sänkas.


I en stor del av landet finns inte tillgång till kollektivtrafik. För väldigt många förekommer det inte i realiteten ett alternativ till den av fossilt bränsle drivna bilen och drivmedelsskatten utgör en straffskatt för vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet. Att nya miljöbilar görs marginellt billigare genom miljöbilspremier har föga betydelse för den som exempelvis av någon anledning inte kan ta ett lån för att köpa en ny bil. Att fantasifulla nya uppfinningar görs och att spännande alternativ på sikt säkerligen kan finnas tillgängligt på marknaden är inte till någon tröst för den som idag behöver ta sig till jobbet och lämna barn på dagis. Mycket av dagens miljöpolitik präglas av ett extremt elitistiskt ovanifrån-perspektiv som gör den lilla människan ansvarig för samhällets strukturer och teknisk utveckling.


En av de grundläggande frågor som bensinskatteförespråkare saknar svar på är hur någon ska få det lättare att spara ihop till en nyare och renare bil när dennes befintliga bils drift görs dyrare. Rimligen borde hushållen tvärt om bli betydligt mindre benägna att investera i nytt fordon ju mindre ekonomiska marginaler de har. Det är knappast så att fattiga människor är överrepresenterade hos nybilhandlaren. Därför bör en minskning av bensinskatten ske.

Den som har störst ekonomiska möjligheter att byta upp sig till en renare bil är också den som har lägst incitament för att göra så. Har du råd att köpa en elbil har du med största sannolikhet också råd med bensinen. Bensinskatten är lika hög för alla, vilket innebär att miljonären obehindrat fortfarande har råd att leka med bensinslukande vrålåk, samtidigt som den ensamstående modern får det allt svårare att få pengarna att räcka till. Denna orättvisa skatt av regressiv karaktär drabbar värst den som har det allra sämst ställt. Därmed bör den också sänkas.


De som verkligen behöver bilen drabbas hårdast. Tillfredsställande kollektivtrafik finns i princip enbart inom tätorter och i större städer. Det är även i huvudsak där som det förekommer utbud av alternativa bränslen. I städer är avstånden oftast kortare samtidigt som inkomsterna dessutom vanligen är högre. Man är alltså betydligt mindre känslig för kostnadsökningar på fossila bränslen där alternativen finns. I glesbygd är avstånd tvärt om längre och inkomster lägre. Framförallt lyser kollektivtrafiken där med sin frånvaro. Den orimliga bensinskatten har minst påverkan på storstadsbor som faktiskt kan ta bussen. Den borde alltså sänkas.


Bensinskatten dämpar ekonomin och hämmar utvecklingen. Ju mer pengar hushållen tvingas lägga på transport, ju mindre pengar kan de lägga på övrig konsumtion. Det går då sämre för företagen som kan anställa färre. Bensinskatten riskerar alltså att kosta mer skattepengar i form av uteblivna skatteintäkter än vad den faktiskt drar in. Bensinskatten är heller inte öronmärkt till några innovationsprojekt. Till följd av den avkylda ekonomin finns det mindre pengar till investeringar och utveckling och omställningen tar längre tid. Utveckling till ny teknik har knappast någonsin historiskt påskyndats genom skatter och förtidsutfasning av befintlig teknik. Utvecklandet av effektivare, bättre och billigare produkter tycks alltid ske – utan statlig intervention. Edison hade knappast haft bättre förutsättningar att i sitt mörker uppfinna glödlampan om man först hade fasat ut stearinljusen. Det var heller knappast så att uppkomsten av bilar skulle bero på någon hög droskskatt. Hade det ens varit möjligt att bygga första kärnkraftverket utan energi från kol? Är det någonsin möjligt att producera morgondagens teknik utan dagens teknik? Denna symboliska och kontraproduktiva avlatsliknande drivmedelsskatt måste sänkas.


Bensinskatten förhindrar utveckling genom att kostnader för befintligt transportmedel ökar och det blir svårare att spara ihop till en nyare och renare bil. Skatten på drivmedel drabbar värst de som har sämst ekonomi och som är i störst behov av bensinbilen. Denna hårt betungande och symboliska skatt som åläggs vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet bör sänkas.


Sebastian Hallberg
Juridikstudent.

Tidigare bl. a. ordförande MUF Siljan. Upphovsman till en av MUF:s arbetsstämma 2011 antagen motion om att MUF skall verka för sänkt bensinskatt"

 



RSS 2.0