Sexköpslagen



Välkomnad debatt


Sexköpslagen har åter blivit föremål för debatt. Ur många perspektiv är lagen konstig och debatt kring ämnet är nödvändigt.

Jag tycker man bör ha som utgångspunkt att alla människor ska få jobba med vad de vill så länge man inte skadar sig själv eller andra, och man bär få köpa vilka tjänster man vill som inte skadar sig själv eller andra. Är prostitution skadligt eller är det bara ett teokratiskt och förlegat arv från kristendomen?

Vad är det som i sig är farligt med sexköp? Blir sex mer eller mindre farligt för att sedelbunten på nattduksbordet byter ägare? Att sex inte är skadligt bör vara välkänt. Att pengar byter ägare är heller inte speciellt konstigt. Varför väcker då kombinationen så starka känslor? Kan det vara så att prostitutionsförbudet bottnar i en religiös och moralisk föreställning om att kvinnor ska skyddas från för många "lösaktiga" sexuella kontakter. Att sexköp är olagligt men sexförsäljning är lagligt är också lite märkligt inkonsekvent.

Så fort man diskuterar sexköp glider det ofta snabbt iväg till pajkastning om slaveri och trafficking. Ja, det är sant att det förekommer sexualslaveri. Många av traffickingens offer hamnar dock i bygg- eller restaurangbranschen, exempelvis som städare. Varför förbjuder vi i konsekvensens namn inte köp av hamburgare eller hus? Förekomsten av slaveri inom en viss branch tycks enbart vara skäl nog att förbjuda hela branschen när det gäller prostitution.

Ett av de största och mest kända slaverierna var när européerna fraktade afrikaner för att arbeta på sockerrörsplantager på de amerikanska kontinenterna. Lösningen på amerikanska sockerslaveriet var aldrig att förbjuda köp av socker.

Sexköpslagen har inneburit att alla sexsäljares kunder per definition är kriminella. Vilken trygghet i arbetsmiljön ger det? Kriminaliseringen har sopat bort sexhandeln från gatorna till mörkare källare och gränder där den är omöjlig att kontrollera. Jag tror att sexhandelsbranschen skulle må bra av en legalisering. Tänk om prostituerade kunde bilda fackföreningar, ta del av arbetsmiljöregler mm. Öppenhet är det bästa receptet mot slaveri. Förbudet ger bara blodig och ljusskygg maffia monopol på branschen, vilket knappast är bra för någon.

I undersökningar har det visat sig att förhållandevis många svenska unga tjejer kan tänka sig eller har sålt sexuella tjänster. Valutan är allt ifrån pengar till studiehjälp. Jag tror att man måste se lite mer nyansierat på sexköpsfrågan än att bara flaxa med armarna och vråla "slaveri!!". Alla sexsäljare är inte förslavade baltiska småflickor.

I debatten hörs ofta frågan "Hur skulle du känna om din dotter blev prostituerad?". Om jag hade en dotter så skulle det vara ett betydligt större problem för mig om hon tvingades växa upp i ett samhälle där hon inte fick bli vad hon ville än om hon frivilligt blev prostituerad.

Kommentarer
Postat av: Liberalen

Hej!

Jag arbetar på en uppsats om sexarbetare. Jag undrar vad det är för undersökningar du hänvisar till när du skriver att unga tjejer kan tänka sig eller har sålt sexuella tjänster. Har du kvar källan till det?

2011-03-10 @ 21:42:31
Postat av: Sebastian Hallberg

Nej, det minns jag tyvärr inte. Det var någon artikel i Aftonbladet om en undersökning som visat att en förvånansvärt stor mängd unga svenska tjejer har eller kan tänka sig att sälja sex. Bland annat var det vanligt att byta sex mot läxhjälp. Jag ska kolla om jag hittar igen artikeln..

2011-03-10 @ 22:22:28
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Sebastian Hallberg

Det närmsta jag hittar just nu är detta; http://www.dn.se/nyheter/sverige/nastan-tva-procent-unga-har-salt-sex



Det är dock inte den artikeln jag har i åtanke. Det är möjligt att de refererar till samma undersökning dock.

2011-03-10 @ 22:23:50
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0