Offentlig ursäkt


Med anledning av Falukurirens artiklar http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article893721.ece, http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article893722.ece och http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article893723.ece, vill jag göra följande uttalande, vilket också skickats till redaktionen på FK;

"Offentlig ursäkt

Det har uppmärksammats att jag gjort kränkande uttalanden om SD i Gagnefs företrädare på Facebook. På valnatten påstod jag att Sverigedemokraternas enda lokale kandidat var en ”88-årig senil mytoman”. Till att börja med vill jag förtydliga att dessa uttalanden har gjorts av mig personligen och representerar inte MUF Siljans hållning.

Jag vill be Bo-Åke Ericson (SD) offentligen om ursäkt för mina korkade formuleringar. SD-företrädarens mentala hälsa har jag självklart varken underlag för eller kompetens att bedöma.

Det jag menat, och det jag fortfarande står fast vid, är att sverigedemokratens åsikter, förslag och uttalanden är spritt språngande galna. Samma syn har jag på SD nationellt och även på ett par andra riksdagspartier.

Sebastian Hallberg
Fd Ordförande MUF Siljan"


UPPDATERING: Min ursäkt finns numera i tämligen avskalad form publicerad I Falukuriren här; http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article895221.ece, och i full version i närtidningen här; http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article895304.ece.


UPPDATERING 2: Här finns alltså lite av de kontroverser som SD-Gagnef varit inblandade i och som jag också refererar till;

"Falska löften och annonser i Wasa Posten" http://www.dalademokraten.se/sida/id/129637/
"SD utnyttjar äldre" http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article701500.ece
"Wasa Posten polisanmäls igen" http://www.dt.se/brottsplats/article740640.ece
"Sverigedemokraterna rivstartade" http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article790124.ece






Kommentarer
Postat av: Taieb Khessib

Bra att du står för vad du har gjort.

2011-02-11 @ 17:16:07
URL: http://www.tekodentredje.se/
Postat av: Stefan

Varför är SD spritt språngande galna kan du utveckla detta och gå in lite mer i detalj varför man är så galna. Jag röstade på SD och jag känner mig inte så galen, inte idag i alla fall.



Du bör förtydliga vad du tycker är galet, är det partiet SD eller personerna i SD som du tycker är galna? Jag vill ju gärna ta dig seriöst vilket är svårt men jag ger dig ändå chansen nu.



Jag tycker personligen att alla andra alternativ är galna. Resten av världen består till största delen av homogena chauvinister och det är bara vi i "väst" som ska acceptera civilisations självmord. Det tycker jag är galet.



Så vänligen förklara för mig, varför är SD så galet? Uppskattar ett svar.



Vänliga hälsningar

Stefan

2011-02-11 @ 20:38:46
Postat av: Sebastian Hallberg

Stefan;



I fallet i Gagnef har SD:s enda företrädare haft som enda valfråga att man vill bygga ett lyxhotell för pensionärer där alla rum ska ha skinnfåtöljer och jacuzzi, hyran ska vara lägre än på ett vanligt ålderdomshem, hundratals människor ska få jobb och som dessutom i princip inte ska kosta något att bygga. Boendes på lyxhotellet ska också få 12 000 om året i extra bidrag. Detta är helt klart galet och fullständigt verklighetsfrämmande enligt min mening. Det är detta som det numera så berömda youtube-klippet handlar om.



SD nationellt har ju också i huvudsak mycket underliga åsikter. Att påstå att problemen i Sverige, ett av världens mest glest och minst befolkade länder, skulle bero på för stor befolkning är helt orimligt. Vidare har SD ståndpunkter om att "svensk kultur" skulle ha företräde i Sverige före annan kultur, vilket är galet inte minst ur det hänseendet att den sk. "svenska kulturen" är ett hopkok av utländsk "annan" kultur.



Jag hoppas att jag någorlunda besvarade dina frågor.

2011-02-11 @ 22:29:33
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Anders Lindesvärd

Att offentligt uttala sig om individers mentala hälsa har vi som lekmän, som du mycket riktigt framhåller, varken underlag för eller kompetens för att göra. Demens kallas även senilitet, vilket betyder gubbaktighet, ålderdomssvaghet. Ordet senil kommer av latin 'sẽnilis' av 'sẽnis' (gubbe), demens (av latin dementia 'vansinne' av mens 'sinne'). Det är en samling symton som kan föranleda professionell diagnos.



Däremot behöver uttryck om mytomani (av myt och mani) inte ursäktas då det är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger; mytomanen testar om omgivningen tror på lögnerna.



Publicerade mytomaniska exempel:



DD 2010-0-23

– Gagnefs kommun har absolut inte något samarbete med Bo-Åke Ericson och hans företag Ericson Hotel AB. Det säger kommunalrådet Anders Ahlgren (C), och tar avstånd från uppgifter som framkommer i Ericsons annonsblad Wasa Posten.



Den kände kocken Gert Klötzke har ovetandes dragits in i Ericsons planer. I annonsbladet - med flera helsidesannonser för Sverigedemokraterna - påstås att Klötzke ska utbilda äldreboendets kockar och stå för utformningen av matsedeln. Rena fantasier.



I annonsbladet finns helsidesannonser för två lokala företag, Leksandsstolen och Gagnefs Glas AB:

– Vi har inte beställt någon annons, och har fått många negativa mail och samtal från kunder, säger Eva Agge Erkers, Leksandsstolen, som överväger att polisanmäla Wasa Posten.



Bo-Åke Ericson hävdar att han inte utnyttjas: – Jag ställer upp som språkrör i vilket parti som helst som driver äldrefrågor, men jag har inga planer på att sitta i fullmäktige.



DD 2010-10-13

Några dagar efter valet kom ett strafföreläggande mot Ericson för de fyra fallen av olovlig körning han tagits för. Läkare har tagit ifrån honom körkortet och han har därför ingen rätt att köra bil. – Det är fel gjort, det vet jag. Men ibland har nöden ingen lag. Jag skulle till sjukhus och det fanns ingen taxi. Det är bara de här fyra gångerna jag kört. Jag kör när jag måste, det gör jag i fortsättningen också, säger Bo-Åke Ericsson till Dala Demokraten.



Marie Edenhager är ordförande för sverigedemokraterna i Dalarna och Västmanland.



– Det här är oacceptabelt. Det var en överraskning när jag fick höra det härom dagen. I min värld räcker inte hans förklaring. Det är ett grovt brott. Man får inte sätta sig över lagen, säger Marie Edenhager, som berättar att hon haft ett samtal med Ericson. Jag vill veta partiets ståndpunkt. Om vi ska be honom ställa sin plats till förfogande och en ersättare gå in. Vi sitter i en knepig situation. Vi kan inte sätta oss över valsystemet. En yttersta konsekvens kan bli att han utesluts och blir politisk vilde, säger Marie Edenhager.



DD 2010-08-30

– De formuleringar som återfinns i bladet kring kommunen och projekt är inte korrekta, säger kommunchef Bertil Stoltz. Vi har inga som helst åtaganden eller projekt tillsammans med varken Wasaposten, annonsörerna eller dess utgivare och därför kommer vi att polisanmäla skriften. (kommentar: tryckfrihetsbrott och varumärkesintrång)



FK 2010-11-02

Bo-Åke Ericsson, ursäktar sina fyra lagfarna grova olovliga körningar med att han kört på mindre vägar och haft en kloss under gaspedalen för att inte köra snabbare än 30 kilometer i timmen. (för övrigt: Stefan J Eriksson (M) berättade - när han presenterade sig själv - att en av hans specialiteter är att göra upp eld under svåra förhållande. Det är en specialitet han knappast får användning för i nya eldfängda fullmäktige).

2011-02-12 @ 15:17:58
Postat av: Sebastian Hallberg

Anders Lindesvärd;



Som du själv påpekar är mytomani inte i sig en diagnos men implicerar likväl att någon annan diagnos finns, vilket gör att även det ordet blir olämpligt. Att påstå att någon lider av mytomani enligt din definition, att mytomanen inte känner skuld när han/hon ljugit, innebär ju också i princip att man antyder sig känna till om personen i fråga känner skuld eller inte (alltså ren tankeläsning). I fortsättningen ska jag nog helt enkelt hålla mig till konstateranden om att sverigedemokratens uttalanden är verklighetsfrämmande.



Det var en bra och utförliga lista om SD-Gagnefs kontroverser du presenterat.

2011-02-12 @ 16:33:33
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Anders Lindesvärd

FK 2011-02-11

Bo-Åke Ericson själv känner inte till påhoppen som har riktats mot honom. – Det är mycket ofint gjort av dem. Det finns inte ord, jag blir väldigt upprörd och har aldrig varit med om något liknande, säger han.



Bo-Åke Ericson fabulerar. Av mitt föregående inlägg torde framgå att det funnits rikligt med ord som riktats mot honom för hans handlingar.



Rättelser till föregående inlägg. Symton v.g. läs symtom eller symptom. DD 2010-0-30 v.g. läs DD 2010-08-30

2011-02-12 @ 16:42:40
Postat av: Anders Lindesvärd

Tack för din kommentar, Sebastian. Låt oss säga att personen ljuger till grad att han tror sig själv. Omgivningen får medvetenhet om ett sådant förhållande av ren perception. D.v.s klarhet om tingens relativitet.

2011-02-12 @ 16:59:11
Postat av: Anders Lindesvärd

Din åtgärd, Sebastian, anser jag som respektingivande.



Tillåt mig att ge en reflektion i anslutning till att kommunfullmäktige Gagnef samlades 1 november 2010 för den nya mandatperiodens första sammanträde <a href="http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article790124.ece"><b><i>Sverigedemokrat rivstartade</i></b></a>



Det blev i sanning ett både underhållande och dråpligt evenemang. Bo-Åke Ericson stod för det i särklass annorlunda kommunfullmäktigemötet med idoga krav på uppmärksamhet. En iögonfallande välklädd figur, tunn och reslig. En sagans Don Quijote, 88 år gammal, stod i ensam ståtlighet för underhållningen i God Templarordens lokaler i Björbo och blev högst verklig med sina förvirrade utfall mot sina kombattanter och visade upp en repertoar av angrepp med utsträckta armar riktade som lansar mot församlingen.



Men sagans riddare lever i en fantasivärld och blir en symbol för idealistens kamp som går ett ömkligt slut till mötes när han inte blir förstådd för sin tapperhet i kampen mot inbillade motståndare. Cervantes skrev för 400 år sedan romanen om Don Quijote, den förvirrade riddaren av den sorgliga skepnaden. Don Quijote lider av överskott på mening, allt blir betydelsebärande i hans fantasivärld. Därför angriper han dödsföraktande väderkvarnar, fårhjordar och forkarlar. Med romanen pekar Cervantes på att det kan vara ödesdigert att ta ifrån en människa de illusioner som ger tillvaron mening, illusterande dennes schizofreni.



Ett kommunfullmäktigemöte av sällan skådat slag. Inget biljettvång för underhållningen. Den var helt gratis. Skam den som tänker illa därom!



2011-02-13 @ 12:06:31
Postat av: Sebastian Hallberg

Med reservation för att man givetvis inte ska ställa lekmannadiagnoser på folk så tycker jag absolut att politik ska vara underhållande. Det var ju just därför vi besökte budget-KF med popcorn. Första KF för mandatperioden missade jag, men av vad jag förstått så var det riktigt bra.



Anledningen till att jag filmade KF-anföranden är självfallet att tillgängliggöra kommunalpolitiken för fler. Helst av allt tycker jag att man i Gagnef, liksom i många andra kommuner, ska videofilma och lägga upp på kommunens hemsida. I dagsläget direktsänds det enbart i radio, vilket i kombination med att mötesordförande inte alltid ordentligt presenterar talarna gör lyssnandet ganska värdelöst.



I och med att jag nu flyttat för studier i Uppsala lär jag inte besöka KF på ett tag. Annars hade jag haft som ambition att försöka fånga så mycket som möjligt av KF på video hela tiden. Särskilt roligt hade det givetvis varit att lyckas spela in när en moderat briljerar i en debatt. Nu när jag själv bor på annan ort än den jag i skriven i får jag ju själv uppleva hur det är att inte ha insyn i politiken i den kommun jag faktiskt har rösträtt i.

2011-02-13 @ 16:08:12
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Anders Lindesvärd

Bäste Sebastian,



Jag beundrar dig för din saklighet och mognad i dina många och variationsrika inlägg på din bloggsida. Du har en egen stil med en språklig korrekthet som visar på en begåvad argumentationsteknik och finess vid din unga ålder. Det har för mig varit ett privilegium att nå kontakten med dig med anledningen av att ett av dina inlägg fått särskild medial uppmärksamhet – på gränsen till censuringripande – och som du bemött med praktisk elegans.



Jag hoppas att du skall ha stor glädje och framgång i studierna vid Juridicum i Uppsala och att du skall vidmakthålla en god kontakt med Gagnefsfären och dess utveckling.



Din vän,

Anders Lindesvärd

2011-02-13 @ 17:00:09
Postat av: Sebastian Hallberg

Tack så mycket!



Inte minst av symboliska skäl har jag valt att förbli skriven i Gagnef. Jag har för avsikt att i den mån jag förmår hålla koll på utvecklingen i kommunen. Förhoppningsvis har du inte hört mitt namn nämnas för sista gången och jag förutsätter att även ditt namn kommer att ploppa upp lite här och var.



Återigen, tack så mycket för stödet.



Mvh

Sebastian Hallberg

2011-02-14 @ 18:36:38
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Anders Lindesvärd

¡Hasta la vista amigo!

2011-02-14 @ 22:28:12
Postat av: Beatrice

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2012-03-18 @ 19:21:43
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Ellen

Jag måste säga att jag till 100% uppskattar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-09-01 @ 13:24:13
URL: http://allaprivatlan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0