Tunnelbanebutler eller RUT?


http://bellatyrashow.net/maktkamp24/445544-muf-traffar-pa-en-butler-i-tunnelbanan

Socialdemokraterna är emot RUT och vill avskaffa det. De anser att avdraget för hushållstjänster är orättvist då det bara gynnar de som bor i hushåll. I stället vill de införa butlers i tunnelbanan. På så vis gynnas hela samhället, menar socialdemokraterna. Hur mycket tid och pengar tänkte S att en familj i Dalarna skulle spara på att använda en butler i Stockholms tunnelbana i stället för hushållsarbetare i hemmet?

 

 


Kommentarer
Postat av: Stefan

Du kan ju rösta på Sverigedemokraterna i stället då. Dom är emot både butlers i tunnelbanan samt RUT bidraget. Dom vill inte heller dela ut fas-3 arbetskraft till företag och sen ge företagen 5000kr varje månad i bidrag för att ta emot gratis arbetskraft som moderaterna.



Tydligen en del som har utnyttjat detta och anställt ett hundratal i fas-3 men inte haft nog med arbetsuppgifter åt dom utan bara kammat hem bidraget.



Kan personligen inte heller säga att jag har någon piga hemma, jag diskar och städar åt mig själv. Har du?



Sen undrar jag varför man ska ge bidrag till dessa branscher, det skapas fler jobb ja ok det köper jag. Men det skapas fler jobb om du sänker skatten för klädbutiker, eller om du sänker skatten för restauranger. RUT är ju helt galet som du kunde ha uttryckt det. Varför ger man bidrag till en bransch som redan är överhettad?



Jag kan ge dig svaret på en gång min käre vän. Det handlar om omfördelning av kapital på ideologiska grunder. Inte på ekonomiska grunder, vilket gör Moderaterna till ett galet parti och Alliansen till en galen Allians.



Vänliga hälsningar

Din galne vän

2011-02-11 @ 20:47:55
Postat av: Sebastian Hallberg

Just RUT-avdraget har inneburit att en tidigare svart, obeskattad och otrygg bransch numera har blivit vit. Det betyder självfallet mycket för de som jobbar inom detta område som inte längre behöver smyga med vad man gör och kan få ta del av samma anställningstryggheter som alla andra. Du medger ju själv att det skapar jobb och jag har således svårt att se vad problemet är. Jobb är nyckeln till allt.



Sedan motsätter jag mig heller givetvis inte generella skattesänkningar. Det är möjligt att ett enhetligt och lättbegripligt skattesystem med lägre skatter är bättre än ett med högre skatter och en massa undantag. RUT-avdraget har dock inneburit en klar förbättring från hur det såg ut innan.



Dock begriper jag inte hur du kan å ena sidan medge att RUT skapar jobb och å andra sidan mena att det inte finns ekonomiska grunder för RUT-avdragets införande.



När det gäller FAS3 är jag personligen kritisk mot detta. Att bidragstagare inom rimliga gränser förpliktigas att utföra vissa sysslor för att vara berättigade till bidrag tycker jag är helt okej. Däremot att företagen ska ha en påtagligt stor NEGATIV kostnad för tillgången på denna arbetskraft är mycket märkligt och riskerar att konkurrera ut företag med riktiga anställningar.

2011-02-11 @ 22:50:56
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0