Sanningen bakom Eco-driving

Bromsskivor


Eco-driving kostar både liv, miljö och pengar

Min mor lämnade in sin Ford på besiktning här om veckan. Om inte bromsskivorna byts får bilen körförbud. Skivorna är bara två år gamla och kostar drygt fyra tusenlappar. Enligt mekanikern var det högst sannolikt att Eco-driving ligger bakom bromsskivornas snabba slitage.

Eco-driving går till stor del ut på att man för att slippa göra av med så mycket bränsle inte ska gasa mer än nödvändigt och framförallt inte bromsa. Vid snabb acceleration drar motorn mer bränsle och med inbromsning förbrukas den energin till ingen nytta. Retardation ska ske genom att man släpper gasen och motorbromsar. Teorin ser bra ut på papper. Genom att köra med jämn och lugn hastighet förbrukas mindre bränsle, vilket är bra för både ekonomi och miljö.

Problemet är bara det att bromsskivorna rostar igen om de används för sällan. Min mor, som med övningskörande barn lärt sig allt nytt om Eco-driving, har försökt köra som man "ska" och därmed undvikit bromsen. Både handbromsen och skivbromsarna såg därför ut som rosthögar. Mekanikern var en mycket engagerad anti-Eco-driving-anhängare och höll i princip en föreläsning för sin kund. Han såg  varje dag bilar gå sönder och ägare bli hotade om körförbud till följd av denna destruktiva och miljöpopulistiska fluga.

Ecodriving kostar liv. En bra eller en dålig broms kan göra skillnaden mellan liv och död i en olycksituation. Det kan röra sig om flera metrar i skillnad i bromssträcka. Personligen skulle jag hellre stanna en meter före hindret än en meter efter det. Att eco-driving ger dåliga bromsar är ett faktum. Att dåliga bromsar ganska drastiskt ökar riskerna för olyckor är knappast heller bestritt. Det är vansinnigt att trafikskolor lär ut, eller snarare tvingas att lära ut en metod som så tydligt minskar trafiksäkerheten. Kanske möjligtvis eventuellt räddar Eco-drivingen någon hypotetisk halv-fiktiv isbjörn, men är den förtjänsten verkligen värd människoliv?
Ecodriving kostar pengar. Beroende på vad det är för typ av bil kan reperationskostnaderna och priset på nya bromsar variera. För min mors Ford handlade det om ca 4 500 (vilket dessutom är några av de billigaste rbomsarna som finns). De byttes senast för två år sedan. Det innebär att eco-driving kostar ca 2250 kr om året för min mor. Låt säga att eco-driving minskar bensinkostnaderna med 10%. För att eco-driving ska bli ekonomiskt lönsamt för en Mondeo-ägare (som drar ca 0,6 l/mil) krävs alltså enkelt räknat att man kör mer än drygt 3170 mil per år (räknat med ett bensinpris på 13kr/l). Kör man mindre än 3170 mil per år förlorar man pengar på eco-driving. Det vill säga att det krävs att man är en riktigt överdrivet hängiven bilpendlare för att det ska bli lönsamt. Med dyrare och lyxigare bilmodeller kan bromsbyten bli ännu dyrare och då krävs det i princip att man kör med bilen flera varv runt jorden varje år för att det ska gå ihop. Mekanikern hade en lite mer avancerad kalkyl än vad jag har här, men poängen är ganska tydlig.
Eco-driving kostar miljö. Huvudanledningen till Eco-drivingens påkomst tordes vara för at värna om miljön. För att producera alla skivbromsar som skall bytas varannat år krävs massor med resurser. Jag är ingen expert på ämnet, men enligt mekanikern ska det tydligen ha varit en hel del omiljövänligheter inblandade i framställningen och utbrytningen som i sin tur ska ge upphov till en hel del föroreningar.

Sammantaget kan man säga att Eco-driving-tramset är en paradshow av byråkrati, då populistisk politik försökt ta sig innanför motorhuvarna. Vägverket har styrts av populitiska miljömål och man har helt enkelt glömt att fundera på hur en bil faktiskt fungerar. Man kan säga att miljöpolitikerna har utfärdat en dogm om att eco-driving är bra för miljön, och sedan har man varken ifrågasatt det eller granskat det närmare. Rimligen borde Vägverket ta hjälp av mekaniker som faktiskt vet hur bilar fungerar innan de ställer upp sina mål.

Problemet med byråkrati-politik är att man tar en sten från ena stranden och lägger på den andra stranden. Sedan konstaterar man nöjt att det nu finns tillräckligt med sten på den andra stranden. Det man fullständigt glömmer bort i alla sammanhang är att det då faktiskt blivit en sten mindre vid den första stranden. Byråkratisamhället tycks ha jättesvårt att se helheter i sammanhang.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Helt underbart Sebastian :)

Jag tycker oxå eco driving är trams!!

Är betydligt mer rädd om min bil!

Jag ska troligen plugga till trafiklärare och lära ut den den där eco smörjan!

Jag har oxå talat med många mekaniker som säger samma sak som din... Suck...detta miljösnack..Blir så jäkla trött! :(



Ha d gött, kör så d ryker ;)



Mvh Fredrik

2009-03-08 @ 02:56:17
Postat av: Sebastian Hallberg

Hade det inte varit för alla dessa bromsövningar så hade ju varenda körskolebil blivit mos fullständigt.



Lycka till med bekämpandet av Eco-Drivingen. ;)

2009-03-18 @ 00:02:34
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Gibbon

Men... ligger inte problemet i att bilarna designas för att inte klara av att köras bensinsnålt? Ta fram bromsar som fungerar bra, inte rostar, inte tär på miljön och är billiga att byta. =Problemet löst.



Enkelt? Absolut inte, men ett krav att ställa på biltillverkarna anser jag.

2009-12-11 @ 16:11:09
Postat av: Sebastian Hallberg

Gibbon; Jag vet inte riktigt om du är sarkastisk eller inte.



Man kan aldrig utvinna energi ur ingenting. En motor kommer alltså alltid att dra bränsle. Begreppet "bensinsnålt" är ju dock väldigt relativt. För inte alltför länge sedan drog en bensinsnål bil nån liter milen. Idag drar en bensinsnål bil 0,3-0,4 liter per mil. Det går knappast att förneka att utvecklingen går framåt.



Det är klart att det vore idealiskt om man kunde, enligt din beskrivning, uppfinna messias-bromsklossar som löser alla problem, men verkligheten är sällan så enkel. Det är lite som att säga att världsvälten kan utrotas genom att man uppfinner mat med högt näringsvärde, som inte ruttnar eller angrips och som kan odlas i alla klimat. Det är klart att det vore bekvämt men det är knappast någon realistisk lösning i dagsläget.

2009-12-21 @ 21:16:22
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/
Postat av: Henrik

Du nämner flera gånger att det är eco-driving som är så negativt. Vad, förutom att motorbromsa, är så negativt med eco-driving? Detta inbegriper nämligen ett flertal punkter, så du borde vara noggrann med att det är just motorbromsandet som är så negativt.

2010-04-25 @ 15:28:37
Postat av: Sebastian Hallberg

En stor del av poängen med eco-driving är ju just att planera körningen på så vis att man ska undvika att bromsa,vilket alltså är skadligt för de flesta bilar.

2010-04-25 @ 18:41:27
URL: http://sebastianhallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0